Eight Parental Strategies for Educating the Superior Generation in Muslim Families
DOI:
https://doi.org/10.58485/elrusyd.v8i2.154Keywords:
Superior generation, Muslim family, strategy, parents, educating childrenAbstract
Children are the next generation who are expected to excel in everything, so Islam requires all parents to prepare and educate this generation as well as possible. This research aims to analyze parents' strategies for educating superior generations in Muslim families. This research uses a qualitative approach. The analytical method used in this research is method library research. The analysis is carried out carefully, critically and sharply so as to produce a synthesis that is logical and rational and can be tested. The results of the study show that there are eight strategies that parents use in educating children to become a superior generation, namely: be a role model for children, take time to discuss things with children, give the same love to children, fulfill children's rights, always pray for children, avoid praying bad things for children, get children used to doing good, and avoid despicable traits. The findings found eight parental strategies in preparing and educating a superior generation in Muslim families.
References
Abdullah, D. (2017). Al-Qur’an dan Berbuat Baik (Kajian Tematik Term “Al-Birr”). Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 6(1), 1–5. https://doi.org/10.24252/ad.v6i1.4784
Adristi, S. P. (2021). Peran orang tua pada anak dari latar belakang keluarga broken home. Lifelong Education Journal, 1(2), 131-138. https://doi.org/10.59935/lej.v1i2.30
Aeni, A. N. (2014). Pendidikan karakter untuk siswa sd dalam perspektif islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50-58. https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v1i1.863
Al Musafiri, M. R., & Miftahurrohmah, N. (2022). Prophetic Parenting Pola Asuh Orangtua Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal At-Taujih, 2(1), 32-41. https://doi.org/10.30739/jbkid.v2i1.1471
Anggoro, D., Khudori, M. S., Saufi, M., Indra, M., & Anwar, K. (2023). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadist. Journal of Student Research, 1(5), 286-306. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i5.1727
Arisman, A. (2020). Pendekatan Ruhiyah Dan Pembentukan Karakter Insan Kamil. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 11(2), 45-57. https://doi.org/10.47625/fitrah.v11i2.348
Aryani, N. (2015). Konsep pendidikan anak usia dini dalam perspektif pendidikan islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 213-227. http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v1i2.3187
Asfiyah, W., & Ilham, L. (2019). Urgensi pendidikan keluarga dalam perspektif hadist dan psikologi perkembangan. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 16(1), 1-20. https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.161-01
Chairunisa, F., Mansyur, M. H., & Ulya, N. (2022). Peran Keluarga dalam Mendidik Buah Hati Menurut Rasulullah. ISLAMIKA, 4(3), 406-420. https://doi.org/10.36088/islamika.v4i3.1958
Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35-52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511
Dianto, A. S., & Marlina, M. (2020). Upaya Guru Akidah Akhlak Dalam Membina Akhlak Peserta Didik MAN 1 Oku Timur. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 68-74. https://doi.org/10.30599/jpia.v7i2.878
Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan karakter untuk anak usia dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(02), 67-78. https://doi.org/10.46963/mash.v3i02.150
Engkizar, E., Muliati, I., Rahman, R., & Alfurqan, A. (2018). The Importance of Integrating ICT into Islamic Study Teaching and Learning Process. Khalifa: Journal of Islamic Education, 1(2), 148-168. http://dx.doi.org/10.24036/kjie.v1i2.11
Fatimah, S. (2022). Pembentukan Akhlak melalui Suri Tauladan Rasullulah pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jiip-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 28-39. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.375
Fitri, A. R., & Widyastuti, A. (2017). Orangtua yang amanah: Tinjauan psikologi indijinus. Jurnal Psikologi Sosial, 15(1), 12-24. https://doi.org/10.7454/jps.2017.2
Ginanjar, M. H. (2017). Keseimbangan peran orang tua dalam pembentukan karakter anak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03). http://dx.doi.org/10.30868/ei.v12i03.4570
Hair, M. A., & Subhan, M. (2018). Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Ahsana Media: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman, 4(2), 28-34. https://doi.org/10.31102/ahsana..4.2.2018.28-34
Hamid, R. (2012). Keteladanan Menurut Abdullah Nashih Ulwan dalam Kepribadian Guru. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(1). https://doi.org/10.18592/jtipai.v2i1.1866
Harlina, D., Novitasari, V., Sari, M. N., AM, R. A., & Rianti, E. (2017). Sikap over protective orangtua terhadap perkembangan anak. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(2), 1-8. http://dx.doi.org/10.29210/02218jpgi0005
Haryanto, R. (2014). Dzikir: Psikoterapi Dalam Perspektif Islam. AL-IHKAM: Jurnal Hukum & Pranata Sosial, 9(2), 338-365. https://doi.org/10.19105/al-lhkam.v9i2.475
Hayati, U. (2017). Nilai-Nilai Dakwah; Aktivitas Ibadah Dan Perilaku Sosial. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(2), 175-192. https://doi.org/10.18326/inject.v2i2.175-192
Herawati, H., & Kamisah, K. (2019). Mendidik Anak Ala Rasulullah (Propethic Parenting). Journal of Education Science, 5(1). https://doi.org/10.33143/jes.v5i1.358
Ilma, M., & Alfian, R. N. (2020). Konsepsi masyarakat madani dalam bingkai pendidikan Islam. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), 25-46. https://doi.org/10.21154/maalim.v1i01.2186
Indrawari, K., Apriadi, M., Nurjannah, N., & Diah, D. (2021). Penerapan Nilai Pendidikan Islam dalam Keluarga Melalui Prophetic Parenting dalam Pembentukan Akhlak Anak Usia Emas di Desa Bukit Barisan. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 181-194. http://dx.doi.org/10.29240/belajea.v6i2.3417
Is, S. S. (2017). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membiasakan Siswa Shalat Berjama’ah. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(01), 33-42. https://doi.org/10.26618/jtw.v2i01.1018
Jundi, M. (2020). Pendidikan Islam Dan Keteladanan Moral Rasulullah Muhammad Saw. Bagi Generasi Muda. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1). http://dx.doi.org/10.24235/tarbawi.v5i1.6193
Kaputra, S., Engkizar, E., Akyuni, Q., Rahawarin, Y., & Safarudin, R. (2021). Dampak Pendidikan Orang Tua Terhadap Kebiasaan Religius Anak dalam Keluarga Jama’ah Tabligh. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 249-268. http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v12i2.9979
Karwati, L., Kurniawan, D., & Anggraeni, R. (2020). Pendampingan Orangtua pada Anak Pengguna Gawai di Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 15(1), 33-40. https://doi.org/10.21009/JIV.1501.4
Klau, A. B., Naben, K. R., & Kartini, R. (2023). Wajah Ganda Transformasi Digital. SABER: Jurnal Teknik Informatika, Sains dan Ilmu Komunikasi, 1(4), 32-43. https://doi.org/10.59841/saber.v1i4.458
Kurnia, L., & Edwar, A. (2021). Pengaruh negatif di era teknologi informasi dan komunikasi pada remaja (perspektif pendidikan islam). Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 20(2), 291-308. https://doi.org/10.15408/kordinat.v20i2.22183
Lisawati, S. (2017). Melaksanakan Hak-Hak Anak Dalam Perspektif Islam Sebagai Upaya Pendidikan Agama Pada Anak. Fikrah : Journal of Islamic Education, 1(2). https://doi.org/10.32507/fikrah.v1i2.6
Lubis, Z., & Anggraeni, D. (2019). Paradigma Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional. Jurnal Studi Al-Qur'an, 15(1), 133-153. https://doi.org/10.21009/JSQ.015.1.07
Mahmudin, H., & Muhid, A. (2020). Peran Orang Tua Mendidik Karakter Anak Dalam Islam. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 11(2), 449-463. https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i2.624
Mulyani, S. (2021). Hak-Hak Anak Dalam Perspektif Hukum Islam. Syariah: Journal Of Islamic Law, 3(1), 20-31. http://dx.doi.org/10.22373/sy.v3i1.222
Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 23-42. https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.63
Muvid, M. B. (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 1-27. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733
Nasution, M. A., Anwar, C., & Usman, A. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter dan Penerapannya Perspektif Hadis Tarbawi. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 1(1), 104-134. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v1i1.251
Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221-226. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978
Rahman, R. A., Oktavieni, A. F., Rilanda, Y. F., Oktavia, G., Mayori, H. F., Febriani, A., & Namira, S. (2018). Motivations and Forms of Students Activities to Memorizing the Quran: A Case Study of the Rumah Qur’an Tarqiyah. Khalifa: Journal of Islamic Education, 2(1), 21-39. http://dx.doi.org/10.24036/kjie.v2i1.198
Rahmat, S. T. (2018). Pola asuh yang efektif untuk mendidik anak di era digital. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2), 143-161. http://ejournal.stkipsantupaulus.ac.id/index.php/jpkm/article/view/216/147
Rahmawati, A. Y. D., Nasruddin, M., & Imroatun, I. (2020). Peran Sosial Guru Pendidikan Agama Islam Di Wilayah Pesisir Utara Pulau Jawa. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i1.417
Riyadi, I. (2019). Aktualisasi Manajemen Pendidikan Pada Ikon Masyarakat Islam Melayu-Bangka: Nganggung. Studia Manageria, 1(2), 165-178. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v1i2.4873
Roesli, M., Syafi'i, A., & Amalia, A. (2018). Kajian islam tentang partisipasi orang tua dalam pendidikan anak. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 9(2), 332-345. https://doi.org/10.30739/darussalam.v9i2.234
Rosdiana, R. (2017). Prinsip Dasar Pendidikan Anak Menurut Perspektif Al-qur'an. Idaarah, 1(1), 337988. https://dx.doi.org/10.24252/idaarah.v1i1.4131
Rusdiana, A. (2017). Pemikiran Ahmad Tafsir tentang Manajemen Pembentuk Insan Kamil. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 2(2), 97-114. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v2i2.978
Sakti, B. P. (2023). Homework Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6483-6489. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3870
Saputra, W. (2021). Pendidikan anak dalam keluarga. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v8i1.1609
Setiyadi, A. C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisasi. At-Ta'dib, 7(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v7i2.74
Shaleh, M. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Aspek Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 86-102. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.144
Suryani, C. (2012). Konsep Pendidikan Keluarga Dalam Surat Luqman Ayat 12-19. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(1). http://dx.doi.org/10.22373/jid.v13i1.468
Suwaid, Muhammad Nur Abdul Hafiz. 2010. Prophetic Parenting; Cara Nabi Mendidik Anak. Yogyakarta: Pro-U Media.
Suwartini, S. (2017). Pendidikan karakter dan pembangunan sumber daya manusia keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(1). https://doi.org/10.30738/trihayu.v4i1.2119
Taib, B., Ummah, D. M., & Bun, Y. (2020). Analisis Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Anak. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(2), 128-137. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v2i2.2090
Tedy, A. (2023). Oase Pemikiran M. Iqbal Tentang Manusia. Manthiq, 7(2), 245-265. http://dx.doi.org/10.29300/mtq.v7i2.9919
Waharman, W. (2018). Peran Orang Tua Dalam Pertumbuhan Spiritualitas Anak: Sebuah Studi Eksegetis Efesus 6: 1-4. Manna Rafflesia, 4(2), 116-129. https://doi.org/10.38091/man_raf.v4i2.92
wahyu Adhy, A., Tamam, A. M., & Rahman, I. K. (2023). Amanah Orang Tua Terhadap Perkembangan dan Pendidikan Anak Prenatal Dalam Perspektif Islam. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(02), 146-165. https://doi.org/10.26618/jtw.v8i02.10057
Walidin, W. (2016). Arah pengembangan sumberdaya manusia dalam dimensi pendidikan islam. Jurnal edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 147-163. http://dx.doi.org/10.22373/je.v2i2.813
Warsah, I. (2018). Pendidikan Keimanan Sebagai Basis Kecerdasan Sosial Peserta Didik: Telaah Psikologi Islami. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 1-16. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.2156
Zainal, Z., Febriani, A., Oktavia, G., & Zahara, A. (2022). Phenomenology of Juvenile Delinquency in Society: What Should Parents Do?. Ahlussunnah: Journal of Islamic Education, 1(1), 37-45. https://doi.org/10.58485/jie.v1i1.85
Zaki, M. (2014). Perlindungan anak dalam perspektif islam. ASAS: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 6(2). http://dx.doi.org/10.24042/asas.v6i2.1715