Eight Parental Strategies for Educating the Superior Generation in Muslim Families

Authors

  • Ninil Elfira STIT Ahlussunnah Bukittinggi, Indonesia
  • Ardino Roza Teacher Junior High School Insan Cendekia Excellent Harau Payakumbuh, Indonesia
  • Apriana Nofriastuti Rasdiany Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Ratna Wulandari Universitas Pendidikan Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58485/elrusyd.v8i2.154

Keywords:

Superior generation, Muslim family, strategy, parents, educating children

Abstract

Children are the next generation who are expected to excel in everything, so Islam requires all parents to prepare and educate this generation as well as possible. This research aims to analyze parents' strategies for educating superior generations in Muslim families. This research uses a qualitative approach. The analytical method used in this research is method library research. The analysis is carried out carefully, critically and sharply so as to produce a synthesis that is logical and rational and can be tested.  The results of the study show that there are eight strategies that parents use in educating children to become a superior generation, namely: be a role model for children, take time to discuss things with children, give the same love to children, fulfill children's rights, always pray for children, avoid praying bad things for children, get children used to doing good, and avoid despicable traits. The findings found eight parental strategies in preparing and educating a superior generation in Muslim families.

References

Abdullah, D. (2017). Al-Qur’an dan Berbuat Baik (Kajian Tematik Term “Al-Birr”). Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 6(1), 1–5. https://doi.org/10.24252/ad.v6i1.4784

Adristi, S. P. (2021). Peran orang tua pada anak dari latar belakang keluarga broken home. Lifelong Education Journal, 1(2), 131-138. https://doi.org/10.59935/lej.v1i2.30

Aeni, A. N. (2014). Pendidikan karakter untuk siswa sd dalam perspektif islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50-58. https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v1i1.863

Al Musafiri, M. R., & Miftahurrohmah, N. (2022). Prophetic Parenting Pola Asuh Orangtua Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal At-Taujih, 2(1), 32-41. https://doi.org/10.30739/jbkid.v2i1.1471

Anggoro, D., Khudori, M. S., Saufi, M., Indra, M., & Anwar, K. (2023). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadist. Journal of Student Research, 1(5), 286-306. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i5.1727

Arisman, A. (2020). Pendekatan Ruhiyah Dan Pembentukan Karakter Insan Kamil. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 11(2), 45-57. https://doi.org/10.47625/fitrah.v11i2.348

Aryani, N. (2015). Konsep pendidikan anak usia dini dalam perspektif pendidikan islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 1(2), 213-227. http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v1i2.3187

Asfiyah, W., & Ilham, L. (2019). Urgensi pendidikan keluarga dalam perspektif hadist dan psikologi perkembangan. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 16(1), 1-20. https://doi.org/10.14421/hisbah.2019.161-01

Chairunisa, F., Mansyur, M. H., & Ulya, N. (2022). Peran Keluarga dalam Mendidik Buah Hati Menurut Rasulullah. ISLAMIKA, 4(3), 406-420. https://doi.org/10.36088/islamika.v4i3.1958

Choli, I. (2019). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Islam. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 35-52. https://doi.org/10.34005/tahdzib.v2i2.511

Dianto, A. S., & Marlina, M. (2020). Upaya Guru Akidah Akhlak Dalam Membina Akhlak Peserta Didik MAN 1 Oku Timur. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 68-74. https://doi.org/10.30599/jpia.v7i2.878

Devianti, R., Sari, S. L., & Bangsawan, I. (2020). Pendidikan karakter untuk anak usia dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3(02), 67-78. https://doi.org/10.46963/mash.v3i02.150

Engkizar, E., Muliati, I., Rahman, R., & Alfurqan, A. (2018). The Importance of Integrating ICT into Islamic Study Teaching and Learning Process. Khalifa: Journal of Islamic Education, 1(2), 148-168. http://dx.doi.org/10.24036/kjie.v1i2.11

Fatimah, S. (2022). Pembentukan Akhlak melalui Suri Tauladan Rasullulah pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jiip-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 28-39. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.375

Fitri, A. R., & Widyastuti, A. (2017). Orangtua yang amanah: Tinjauan psikologi indijinus. Jurnal Psikologi Sosial, 15(1), 12-24. https://doi.org/10.7454/jps.2017.2

Ginanjar, M. H. (2017). Keseimbangan peran orang tua dalam pembentukan karakter anak. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 2(03). http://dx.doi.org/10.30868/ei.v12i03.4570

Hair, M. A., & Subhan, M. (2018). Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Ahsana Media: Jurnal Pemikiran, Pendidikan dan Penelitian Ke-Islaman, 4(2), 28-34. https://doi.org/10.31102/ahsana..4.2.2018.28-34

Hamid, R. (2012). Keteladanan Menurut Abdullah Nashih Ulwan dalam Kepribadian Guru. Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 2(1). https://doi.org/10.18592/jtipai.v2i1.1866

Harlina, D., Novitasari, V., Sari, M. N., AM, R. A., & Rianti, E. (2017). Sikap over protective orangtua terhadap perkembangan anak. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(2), 1-8. http://dx.doi.org/10.29210/02218jpgi0005

Haryanto, R. (2014). Dzikir: Psikoterapi Dalam Perspektif Islam. AL-IHKAM: Jurnal Hukum & Pranata Sosial, 9(2), 338-365. https://doi.org/10.19105/al-lhkam.v9i2.475

Hayati, U. (2017). Nilai-Nilai Dakwah; Aktivitas Ibadah Dan Perilaku Sosial. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(2), 175-192. https://doi.org/10.18326/inject.v2i2.175-192

Herawati, H., & Kamisah, K. (2019). Mendidik Anak Ala Rasulullah (Propethic Parenting). Journal of Education Science, 5(1). https://doi.org/10.33143/jes.v5i1.358

Ilma, M., & Alfian, R. N. (2020). Konsepsi masyarakat madani dalam bingkai pendidikan Islam. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), 25-46. https://doi.org/10.21154/maalim.v1i01.2186

Indrawari, K., Apriadi, M., Nurjannah, N., & Diah, D. (2021). Penerapan Nilai Pendidikan Islam dalam Keluarga Melalui Prophetic Parenting dalam Pembentukan Akhlak Anak Usia Emas di Desa Bukit Barisan. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 181-194. http://dx.doi.org/10.29240/belajea.v6i2.3417

Is, S. S. (2017). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membiasakan Siswa Shalat Berjama’ah. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(01), 33-42. https://doi.org/10.26618/jtw.v2i01.1018

Jundi, M. (2020). Pendidikan Islam Dan Keteladanan Moral Rasulullah Muhammad Saw. Bagi Generasi Muda. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1). http://dx.doi.org/10.24235/tarbawi.v5i1.6193

Kaputra, S., Engkizar, E., Akyuni, Q., Rahawarin, Y., & Safarudin, R. (2021). Dampak Pendidikan Orang Tua Terhadap Kebiasaan Religius Anak dalam Keluarga Jama’ah Tabligh. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 249-268. http://dx.doi.org/10.24042/atjpi.v12i2.9979

Karwati, L., Kurniawan, D., & Anggraeni, R. (2020). Pendampingan Orangtua pada Anak Pengguna Gawai di Satuan Pendidikan Anak Usia Dini. JIV-Jurnal Ilmiah Visi, 15(1), 33-40. https://doi.org/10.21009/JIV.1501.4

Klau, A. B., Naben, K. R., & Kartini, R. (2023). Wajah Ganda Transformasi Digital. SABER: Jurnal Teknik Informatika, Sains dan Ilmu Komunikasi, 1(4), 32-43. https://doi.org/10.59841/saber.v1i4.458

Kurnia, L., & Edwar, A. (2021). Pengaruh negatif di era teknologi informasi dan komunikasi pada remaja (perspektif pendidikan islam). Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 20(2), 291-308. https://doi.org/10.15408/kordinat.v20i2.22183

Lisawati, S. (2017). Melaksanakan Hak-Hak Anak Dalam Perspektif Islam Sebagai Upaya Pendidikan Agama Pada Anak. Fikrah : Journal of Islamic Education, 1(2). https://doi.org/10.32507/fikrah.v1i2.6

Lubis, Z., & Anggraeni, D. (2019). Paradigma Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional. Jurnal Studi Al-Qur'an, 15(1), 133-153. https://doi.org/10.21009/JSQ.015.1.07

Mahmudin, H., & Muhid, A. (2020). Peran Orang Tua Mendidik Karakter Anak Dalam Islam. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 11(2), 449-463. https://doi.org/10.30739/darussalam.v11i2.624

Mulyani, S. (2021). Hak-Hak Anak Dalam Perspektif Hukum Islam. Syariah: Journal Of Islamic Law, 3(1), 20-31. http://dx.doi.org/10.22373/sy.v3i1.222

Mustofa, A. (2019). Metode Keteladanan Perspektif Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 5(1), 23-42. https://doi.org/10.37348/cendekia.v5i1.63

Muvid, M. B. (2020). Konsep Pendidikan Agama Islam Dalam Tinjauan Hadits (Studi Analisis Tentang Hadits-Hadits Pendidikan). Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 1-27. https://doi.org/10.32332/tarbawiyah.v4i1.1733

Nasution, M. A., Anwar, C., & Usman, A. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter dan Penerapannya Perspektif Hadis Tarbawi. Tarbiatuna: Journal of Islamic Education Studies, 1(1), 104-134. https://doi.org/10.47467/tarbiatuna.v1i1.251

Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran pendidikan agama Islam dalam keluarga dan masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221-226. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978

Rahman, R. A., Oktavieni, A. F., Rilanda, Y. F., Oktavia, G., Mayori, H. F., Febriani, A., & Namira, S. (2018). Motivations and Forms of Students Activities to Memorizing the Quran: A Case Study of the Rumah Qur’an Tarqiyah. Khalifa: Journal of Islamic Education, 2(1), 21-39. http://dx.doi.org/10.24036/kjie.v2i1.198

Rahmat, S. T. (2018). Pola asuh yang efektif untuk mendidik anak di era digital. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(2), 143-161. http://ejournal.stkipsantupaulus.ac.id/index.php/jpkm/article/view/216/147

Rahmawati, A. Y. D., Nasruddin, M., & Imroatun, I. (2020). Peran Sosial Guru Pendidikan Agama Islam Di Wilayah Pesisir Utara Pulau Jawa. Nuansa Akademik: Jurnal Pembangunan Masyarakat, 5(1), 1-12. https://doi.org/10.47200/jnajpm.v5i1.417

Riyadi, I. (2019). Aktualisasi Manajemen Pendidikan Pada Ikon Masyarakat Islam Melayu-Bangka: Nganggung. Studia Manageria, 1(2), 165-178. https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v1i2.4873

Roesli, M., Syafi'i, A., & Amalia, A. (2018). Kajian islam tentang partisipasi orang tua dalam pendidikan anak. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 9(2), 332-345. https://doi.org/10.30739/darussalam.v9i2.234

Rosdiana, R. (2017). Prinsip Dasar Pendidikan Anak Menurut Perspektif Al-qur'an. Idaarah, 1(1), 337988. https://dx.doi.org/10.24252/idaarah.v1i1.4131

Rusdiana, A. (2017). Pemikiran Ahmad Tafsir tentang Manajemen Pembentuk Insan Kamil. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 2(2), 97-114. https://doi.org/10.22515/attarbawi.v2i2.978

Sakti, B. P. (2023). Homework Siswa Sekolah Dasar. Journal on Education, 6(1), 6483-6489. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3870

Saputra, W. (2021). Pendidikan anak dalam keluarga. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1-6. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v8i1.1609

Setiyadi, A. C. (2012). Pendidikan Islam Dalam Lingkaran Globalisasi. At-Ta'dib, 7(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v7i2.74

Shaleh, M. (2023). Pola Asuh Orang Tua dalam Mengembangkan Aspek Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 86-102. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.144

Suryani, C. (2012). Konsep Pendidikan Keluarga Dalam Surat Luqman Ayat 12-19. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(1). http://dx.doi.org/10.22373/jid.v13i1.468

Suwaid, Muhammad Nur Abdul Hafiz. 2010. Prophetic Parenting; Cara Nabi Mendidik Anak. Yogyakarta: Pro-U Media.

Suwartini, S. (2017). Pendidikan karakter dan pembangunan sumber daya manusia keberlanjutan. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4(1). https://doi.org/10.30738/trihayu.v4i1.2119

Taib, B., Ummah, D. M., & Bun, Y. (2020). Analisis Pola Asuh Otoriter Orang Tua Terhadap Perkembangan Moral Anak. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 2(2), 128-137. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v2i2.2090

Tedy, A. (2023). Oase Pemikiran M. Iqbal Tentang Manusia. Manthiq, 7(2), 245-265. http://dx.doi.org/10.29300/mtq.v7i2.9919

Waharman, W. (2018). Peran Orang Tua Dalam Pertumbuhan Spiritualitas Anak: Sebuah Studi Eksegetis Efesus 6: 1-4. Manna Rafflesia, 4(2), 116-129. https://doi.org/10.38091/man_raf.v4i2.92

wahyu Adhy, A., Tamam, A. M., & Rahman, I. K. (2023). Amanah Orang Tua Terhadap Perkembangan dan Pendidikan Anak Prenatal Dalam Perspektif Islam. TARBAWI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(02), 146-165. https://doi.org/10.26618/jtw.v8i02.10057

Walidin, W. (2016). Arah pengembangan sumberdaya manusia dalam dimensi pendidikan islam. Jurnal edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(2), 147-163. http://dx.doi.org/10.22373/je.v2i2.813

Warsah, I. (2018). Pendidikan Keimanan Sebagai Basis Kecerdasan Sosial Peserta Didik: Telaah Psikologi Islami. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 4(1), 1-16. https://doi.org/10.19109/psikis.v4i1.2156

Zainal, Z., Febriani, A., Oktavia, G., & Zahara, A. (2022). Phenomenology of Juvenile Delinquency in Society: What Should Parents Do?. Ahlussunnah: Journal of Islamic Education, 1(1), 37-45. https://doi.org/10.58485/jie.v1i1.85

Zaki, M. (2014). Perlindungan anak dalam perspektif islam. ASAS: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 6(2). http://dx.doi.org/10.24042/asas.v6i2.1715

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Elfira, N. ., Roza, A., Rasdiany, A. N., & Wulandari, R. (2023). Eight Parental Strategies for Educating the Superior Generation in Muslim Families. El-Rusyd, 8(2), 87–96. https://doi.org/10.58485/elrusyd.v8i2.154

Issue

Section

Articles